Testosteron is het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon, maar vrouwen hebben er ook kleine hoeveelheden van. Het is een steroïde hormoon, geproduceerd in de mannelijke testikels en de vrouwelijke eierstokken. De bijnieren produceren ook kleine hoeveelheden. Tijdens de puberteit bij jongens, testosteron is een van de belangrijkste drijfveren van fysieke veranderingen zoals verhoogde spier, diepere stem en haargroei. Het hebben van een optimaal niveau is echter ook belangrijk gedurende de hele volwassenheid en zelfs tijdens de ouderdom. Bij volwassenen zijn gezonde niveaus belangrijk voor de algemene gezondheid, het ziekterisico, de lichaamssamenstelling, de seksuele functie en zo ongeveer al het andere. Bovendien kan het verhogen van het testosterongehalte in slechts enkele weken tijd leiden tot een snelle toename van de spiermassa en de vitaliteit. Interessant is dat het ook een belangrijke rol speelt in de gezondheid en het seksuele welzijn van vrouwen. Het onderzoek is vrij overtuigend: beide geslachten moeten ervoor zorgen dat ze een gezond testosterongehalte hebben, vooral als ze ouder worden.

Hier zijn een paar manieren om het testosterongehalte op natuurlijke wijze te verhogen.

Lichaamsbeweging en gewichtstoename

Oefening is een van de meest effectieve manieren om veel levensstijl gerelateerde ziekten te voorkomen. Interessant is dat het ook je testosteron kan stimuleren. Een grote overzichtsstudie vond dat mensen die regelmatig trainden een hoger testosterongehalte hadden. Bij ouderen verhoogt lichaamsbeweging het testosteron niveau, de conditie en de reactietijd. Nieuw onderzoek bij zwaarlijvige mannen suggereert dat een verhoogde fysieke activiteit nog gunstiger was dan een gewichtsverlies dieet voor het verhogen van de testosteronspiegel. Weerstandstraining, zoals gewichtheffen, is het beste type oefening om testosteron te stimuleren in zowel de korte als de lange termijn. Intensieve intervaltraining (HIIT) kan ook zeer effectief zijn, hoewel alle soorten oefeningen tot op zekere hoogte moeten werken. Het nemen van cafeïne en creatine monohydraat als supplementen kan je niveau nog verder verhogen in combinatie met een trainingsprogramma.

BOTTOM LINE:
Je testosteron verhogen kan met alle vormen van lichaamsbeweging. Gewichtheffen en intervaltraining met hoge intensiteit zijn het meest effectief.

Eiwit, vet en koolhydraten eten

Wat je eet heeft een grote invloed op het testosterongehalte en andere hormonen. Daarom moet je aandacht besteden aan je lange termijn calorie-inname en dieetstrategie. Constante diëten of overeten kunnen je testosteron spiegels verstoren. Het eten van genoeg eiwitten kan helpen bij het handhaven van gezonde niveaus en helpen bij het verlies van vet, wat ook geassocieerd wordt met je testosteron. Carb intake speelt ook een rol, met onderzoek waaruit blijkt dat koolhydraten kunnen helpen bij het optimaliseren van testosteron niveaus tijdens weerstandstraining. Onderzoek toont echter aan dat voldoende gezonde vetten ook gunstig zijn voor testosteron en gezondheid. Een dieet dat voornamelijk gebaseerd is op volkoren voeding is het beste, met een gezonde balans van vet, eiwit en koolhydraten. Dit kan zowel het hormoongehalte als de gezondheid op lange termijn optimaliseren.

BOTTOM LINE:
Niet te veel eten en de calorieën niet te lang beperken. Probeer evenwichtige hoeveelheden koolhydraten, vet en eiwitten te eten.

Minimaliseer je stress en cortisol niveaus

Onderzoek wijst altijd op de gevaren van langdurige stress, die het niveau van het hormoon cortisol kan verhogen. Onnatuurlijke verhogingen in cortisol kunnen testosteron snel verminderen. Deze hormonen werken op een wip achtige manier: als de een omhoog gaat, komt de ander omlaag. Stress en een hoog cortisol gehalte kunnen ook de voedselinname, de gewichtstoename en de opslag van schadelijk lichaamsvet rond je organen verhogen. Deze veranderingen kunnen op hun beurt een negatieve invloed hebben op uw testosteronspiegel. Voor een optimale gezondheid en een optimaal hormoongehalte moet je proberen om repetitieve stresssituaties in je leven te verminderen. Concentreer je op een dieet gebaseerd op volledige voeding, regelmatige lichaamsbeweging, goed slapen, lachen en een evenwichtige levensstijl, die allemaal stress kunnen verminderen en je gezondheid en testosteron spiegels kunnen verbeteren.

BOTTOM LINE:
Hoge niveaus van stress zijn slecht voor je gezondheid op lange termijn en kunnen je testosterongehalte verlagen.

Lees ook: Voor- en nadelen van Managed WordPress Hosting