Droogtes en waterschaarste vormen een groot risico voor het milieu, de maatschappij en de economie. Maar als het op waterbesparing aankomt, kunnen kleine aanpassingen een grote impact hebben op bedrijven…

Veel bedrijven beseffen nog niet hoe belangrijk duurzaam waterbeheer is, omdat de kosten ervan relatief laag zijn, hoewel ze kunnen oplopen tot 1 à 2% van de jaarlijkse omzet. Een verkeerd waterbeheer kan een bedrijf echter hinderen, of het nu gaat om een gebroken bevoorradingsketen of een slechte pers, terwijl een duurzaam waterprogramma de bedrijfskosten kan verlagen.

Voor vragen over waterbehoud kun je terecht bij klantenservice Vitens.

Hier zijn een paar manieren waarop jouw bedrijf kan profiteren van waterbehoud:

Kosten verlagen

Waterkosten kunnen tot 50% worden verlaagd door te investeren in waterbesparende technologieën zonder of tegen lage kosten. Efficiënt waterbeheer verlaagt de kosten van waterverbruik en -afvoer en de bijbehorende verwarmingskosten.

Ontwikkel veerkracht bij waterschaarste

Bijna een kwart (22%) van de bedrijven die reageerden op het informatieverzoek van het CDP waterprogramma in 2014 meldde dat kwesties rond water de groei van hun bedrijf zouden kunnen beperken. Het minimaliseren van het waterverbruik kan helpen om de blootstelling aan waterschaarste, die merken kan verstoren en daardoor schade kan berokkenen, te verminderen.

Voldoen aan de verwachtingen van de consument

In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld zijn de uitgaven voor ethische goederen en diensten de afgelopen twee decennia verdrievoudigd, en bijna 50% van de consumenten zal een meerprijs betalen voor milieuvriendelijke producten naarmate het publieke bewustzijn van waterschaarste toeneemt, wat van invloed is op aankoopbeslissingen.

Koolstofuitstoot verminderen

Door een beter inzicht in de energie-implicaties van het verwarmen of koelen van water als onderdeel van het productieproces, kunnen bedrijven hun energiekosten verlagen en ook hun CO2-uitstoot verminderen. Bovendien leidt het gebruik van minder water tot minder afvalwater, dat op zijn beurt minder energie verbruikt en minder geld kost.

Realiseer nieuw marktkansen

Een breed scala van bedrijven – van bouwbedrijven tot shampoofabrikanten – verwerft concurrentievoordeel en realiseert nieuwe marktkansen door aan de behoeften van de consument te voldoen door producten en diensten te leveren die bijvoorbeeld waterefficiëntie mogelijk maken, duurzame drainageoplossingen bieden of beschermen tegen overstromingen.

Lees ook: De voor- en nadelen van laptops die je moet weten