In feite is recruiter sales niet alleen een verkoopvak, het is misschien wel het moeilijkste verkoopvak dat er bestaat. Er is een eenvoudige reden waarom dit het geval is: omdat er een mens aan beide kanten van de verkoop is!

Denk er eens over na. Laten we zeggen dat je een verkoper bent en dat je auto’s verkoopt. Wanneer je met succes iemand overtuigt om een auto van je te kopen, kan de auto niet de hele deal ontsporen door te beweren dat ze niet verkocht willen worden. Of dat ze wel verkocht willen worden, maar dat ze willen dat iemand anders ze koopt.

Dat is echter absoluut het geval bij de werving. Met mensen aan beide kanten van de verkoop zijn er letterlijk twee keer zoveel bezwaren te overwinnen. Dat komt omdat er twee keer zoveel mensen zijn die bezwaar maken. . .

Als je een recruiter bent, dan verkoop je in principe alles aan iedereen. En het gekke gedeelte? Alles wat je verkoopt is 100% de moeite waard om te kopen! Een geweldige nieuwe baan met alle voordelen en voordelen. Een fantastische nieuwe werknemer die een enorme hoeveelheid waarde zal bieden en het resultaat van de organisatie een boost zal geven.

Dat klinkt allebei verleidelijk, nietwaar? Natuurlijk doen ze dat. . . maar een recruiter moet ze nog steeds verkopen!

Recruitment versus sales: verkopen aan klanten

Als het gaat om de verkoop in de rekrutering, zijn er twee belangrijke kampen: de kandidaten en de klanten. Met andere woorden, dit zijn twee hoofdgroepen van mensen waaraan recruiters verkopen.

Hoe dan ook, laten we de vele manieren waarop een recruiter verkoopt aan zowel kandidaten als klanten onderzoeken. Hieronder staan drie manieren waarop recruiters verkopen aan kandidaten binnen de arbeidsmarkt:

Ze moeten de kandidaat “verkopen” als ze de werkgelegenheidskans van hun klant in overweging nemen

De topkandidaten op de markt zijn typisch passieve kandidaten. Dat betekent dat ze geen actieve zoektocht naar een baan uitvoeren. Dus alleen omdat een bedrijf of organisatie een opening heeft, betekent niet dat deze kandidaten erop springen. Ze moeten overtuigd worden om de opportuniteit te overwegen, en dat is wat een recruiter doet.

Ze moeten de kandidaat “verkopen” bij het betreden van het aannameproces van hun klant

Zodra de recruiter een kandidaat overtuigt om de tewerkstellingsopportuniteit te overwegen, moet hij/zij hem/haar ook overtuigen om het aannameproces in te gaan. Dat is de volgende stap in het proces. Met andere woorden, het duidt op een grotere interesse en betrokkenheid van de kandidaat.

Zij moeten de kandidaat bij de opdrachtgever “verkopen”

Als de kandidaat eenmaal in het aannameproces komt, moet de recruiter hem of haar meer verkopen dan alleen de kans. Ze moeten de kandidaat ook verkopen aan hun klant. De baan zelf is slechts een onderdeel van de vergelijking. De werkgever is een ander belangrijk onderdeel. Millennials houden vooral rekening met de werkgever zelf bij de beslissing of ze al dan niet voor een bepaalde organisatie willen werken.

 

Lees ook: Hoe gaat een call center te werk?