De spinning trend sterft niet snel af. Veel studio’s regeren al jaren over de fitnessruimte en de rage is alleen maar groter geworden: Je kunt ook een vriendelijke teamcompetitie houden, of zelfs in het water fietsen. Waarom is iedereen dan zo geobsedeerd?

Het is een indrukwekkende cardio training, maar je verbrandt minder dan je denkt

Het spinnen is al lang bekend om het vetgehalte te verminderen en mensen te helpen met het laten verliezen van kilos. In feite is het zo effectief dat onderzoek heeft aangetoond dat het vervangen van één oefening van matige intensiteit door twee sessies van 30 minuten van de high-intensity training alles kan verbeteren, van jouw cardiovasculaire gezondheid tot jouw lichaamssamenstelling. Maar verbrandt je zoveel calorieën als je denkt?

Tip: Bekijk hier de beste spinningfiets voor thuisgebruik of professionele gebruik!

Hoewel het aanvoelt als een killer spin klasse geeft je een beetje speelruimte als het gaat om het verwennen van de cupcakes die je collega heeft meegebracht, dat is niet het geval.

Een gemiddelde spinklas verbrandt tussen de 400 en 600 calorieën. Draai drie keer per week en je verbrandt tot 1.800 calorieën, maar een pond vet is gelijk aan 3.500 calorieën. Dus om de resultaten van het gewichtsverlies te zien, is het niet realistisch om ruimte te laten voor wiebelen.

Het is geweldig voor elke leeftijd, maar je moet voorzichtig zijn…

Omdat spinnen een training met weinig impact is, is het net zo’n geweldige training voor oudere volwassenen als voor getrainde sporters – je moet gewoon moe zijn van hoeveel je het doet. Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat als je het te vaak doet, de hoge intensiteit van het spinnen kan bijdragen aan een afname van de prestaties in plaats van een verbetering.

Dan is er nog het aspect van wat voor soort spinklas je volgt. Veel studio’s hebben een handgewichtcomponent, maar experts zijn het erover eens dat het geen vervanging is voor krachttraining – en dat het je kan helpen bij het oplopen van blessures. Omdat spin studio’s vaak donker zijn, kan de instructeur niet zien of je wel of niet de juiste vorm hebt. Daarnaast betekent het gebruik van gewichten voor slechts ongeveer vijf tot zeven minuten dat de inspanning je zeker niet zozeer conditioneert als een 30 minuten durend circuit dat je met een trainer kunt volgen.

Tot slot kan de overconditionering van je dijen een negatief effect hebben op je andere spieren. Elke keer dat je dezelfde activiteit uitvoert zonder cross-training, creëer je een onbalans tussen de tegengestelde spiergroepen. In het geval van spinnen, overontwikkelen heupbuigers en quads, wat leidt tot onbalans en uiteindelijk tot blessures.

Lees ook: Top 2 bedrijfsstructurerings belastingvoordelen